Presse

Akademikere sætter skub i væksten

Berl/Din karriere, 28. februar 2013

"Fordelen ved at ansætte en højtuddannet er, at de har en analytisk tilgang til tingene
og arbejder strategisk, når de løser opgaver (..)," siger Dorte Kuller. Til
gengæld kan det være svært for akademikere helt at forstå, hvad det vil sige at
drive privat virksomhed, og mange søger slet ikke de jobmuligheder, der er i
SMV'erne. "Mange akademikere har slet ikke øje for SMV'er. De kender kun de
store, børsnoterede virksomheder, og det er ærgerligt, for der ligger rigtig
mange spændende opgaver i SMV'er som de aldrig vil få i en stor virksomhed,
fortæller sekretariatschef Jens Mølbach fra Akademikerkampagnen.

Undersøgelser fra Akademikerkampagnen viser, at mens en traditionel SMV'er 
skaber en halv arbejdsplads, skaber SMV'er den første højtuddannede fire til fem nye
arbejdspladser. "Det giver også pote på bundlinien og skabere højere
produktivitet end i de virksomheder, der ikke har nogen højtuddannede ansat,"
siger Jens Mølbach. Han råder derfor SMV'er til at prøve en akademiker. "Hvis
de små og mellemstore virksomheder vil klare sig i den globale konkurrence, er
de nødt til at få tilført ny viden. Det er der heldigvis mange, der har fanget.
Det kræver bare, at begge parter er åbne og værdsætter hinandens forskelle i
stedet for at synes, det er underligt," siger Jens Mølbach.

 

 

[X]