Presse

Akademikerdating

WA/1/31.05.13 (Bagsiden)

Akademikerkampagnen har inviteret Weekendavisen med på en bustur til provinsens erhvervsliv. "Det handler om at nedbryde fordomme hos både akademikere og virksomheder. Nogle virksomheder tror ikke, at akademikere kan være handlingsorienterede. På den anden side skal akademikere blive mere åbne for at flytte sig geografisk," siger Louise Rosenbaum, konsulent på Akademikerkampagnen.

Kampagnen er finansieret af Beskæftigelsesministeriet og organiseret af Akademikerne. En undersøgelse fra CBS har vist, at en akademiker i gennemsnit tjener en million hjem til virksomheden det første år. Siden har flere undersøgelser vist tilsvarende positive vækstresultater ved ansættelse af en akademiker.

"Akademikerne har stor betydning for væksten. Lagkagehuset ansatte i sin tid en akademiker, som har været afgørende for, at virksomheden i dag er en stor kæde. Det er bare et af eksemplerne," siger formanden for Akademikerkampagnen, Jens Mølbach, der mærker en stigende politisk interesse for kampagnens arbejde.

Akademikerkampagnen bruger en phoner-virksomhed til at opstøve virksomheder og sondere job-terrænet. I 2012 ringede phonerne til 23.500 virksomheder. Heraf inviterede 5.000 af dem lokale erhvervskonsulenter indenfor, og efter disse møder indledte 25 procent af smv'erne rekrutteringsprocesser, som ifølge Jens Mølbach er mundet ud i akademikerjob. "Det er i virkeligheden disse erhvervskonsulenter, der er de reelle brobyggere mellem akademikerne og smv'ere. Der ligger jo ikke bare et job og venter akademikerne. Jobbet opstår først, når konsulenten stiller spørgsmål: Har du ikke brug for en højre hånd, hr. direktør? Tit har direktøren i den lille virksomhed ikke nogen at spille bolden op ad, når vigtige beslutninger skal tages," siger Louise Rosenbaum.

Ved AkademikerDating, dagens højdepunkt, spænder feltet fra et lokalt turistbureau over en online matematikportal for skoleelever til et låse- og sikringsfirma. Louise Rosenbaum vurderer, at akademikerne altid vokser efter en bustur til provinsen. "Hvor fed er Slagelse lige, tænker nogle akademikere nok. Men så møder de faktisk nogle virksomheder, der tænker ud af boksen. Der findes virkelig noget virketrang derude, som akademikerne kan lære noget af, og som de samtidig kan bidrage til," siger hun.

[X]