Vækst- og erhvervspolitik

Bedre mobil- og netadgang flytter vidensjob ud i landet

Regeringens nye vækstplan lover bedre mobil- og bredsbåndsdækning til yderområderne. Det er et meget vigtigt mål, for det kan lette hverdagen for virksomhederne og hjælpe dem til at rekruttere højtuddannede og få forretningen til at vokse. Det er helt afgørende, at Danmark indtager en position som IT-foregangsland på dette punkt.

”Akademikerne er mobile og vil gerne bringe deres viden i spil – også i virksomhederne i yderområderne. Men moderne videnarbejde kræver gode og stabile kommunikationskanaler, så det er helt afgørende for virksomhederne, at regeringens planer om god dækning i hele landet bliver realiseret hurtigt”, siger Finn R. Larsen, formand for Akademikerne.

Hvis virksomhederne i yderområderne skal kunne realisere deres fulde vækstpotentiale så skal mobil- og bredbåndforbindelserne fungerer upåklageligt. Medarbejderne skal kunne kommunikere indbyrdes fra forskellige dele af landet, og de skal kunne kommunikere med samarbejdspartnere, leverandører og kunder overalt i Danmark og i udlandet.

Når kommunikationskanalerne er i orden bliver det også lettere for virksomhederne i yderområderne at rekruttere højtuddannede, som kan bo kortere eller længere fra virksomheden og stadig løse opgaverne og indgå i virksomhedens daglige arbejde.

Eksempelvis vil der i detailbranchen i yderområderne ofte være gevinster i at styrke e-handlen og her kan der være brug for højtuddannede til at reorganisere og styrke salg og marketing. Akademikerne og Danske Erhverv foreslår derfor en vækstpilotordning med fokus på digitalisering i detailhandlen, hvor virksomheden i en kortere periode modtager tilskud til at ansætte en akademiker med de rette kompetencer. Vækstpiloten skal hjælpe virksomheden med at udarbejde og realisere en målrettet og markedsbaseret strategi.

Læs forslaget: Vækstpilot – Digitalisering af detailhandlen

Følgende case fortæller meget illustrativt, hvordan en kandidat i international virksomhedskommunikation på få måneder formåede at løfte en ellers fejlslåen webstrategi til en vækstsucces for Slagelse Camping & Outdoor Center.

CASE: Slagelse Camping & Outdoor Center

”Nanna har gjort os synlige og givet os kunder i webshoppen”, siger chefen for Slagelse Camping & Outdoor Torben Hansen.

Inden Nanna startede hos os var der en ordre i webshoppen hver 3. uge – men allerede på de første måneder voksede det til syv-ni ordrer pr. dag.

Nanna Mia Fobian blev uddannet fra Syddansk Universitet i efteråret 2012 og blev efter et par måneders jobsøgning ansat som den første højtuddannede i Slagelse C&O Center, som har 19 ansatte. Men der var ingen i firmaet, der var skarpe på digital markedsføring og kommunikation – og det kunne mærkes på det meget begrænsede salg, der var på webshoppen, som ellers var ment som et kærkomment supplement til butikssalget.

Ejerne af campingcenteret var klar over, at de måtte have professionel hjælp, hvis virksomheden skulle vokse. ”Det helt store potentiale ligger i, at Nanna ikke alene kan gøre os synlige på nettet – hun kan også forstå at skabe hele den oplevelse omkring det at være kunde hos os. Vi har oveni købet kunne udvide vores varesortiment, så vi nu også rammer helt nye kundegrupper”, siger Torben Hansen

”Vi har simpelthen fået nogle kompetencer ind i firmaet, vi ikke havde før og til en løn, som vi kan bære”, siger Gregers Maglekær, medejer af webshoppen. Nanna har siden 2013 været fastansat i Slagelse Camping & Outdoor Center – og de har dertil udvidet med endnu en akademiker, der skal sikre den fortsatte udvikling i firmaet.

Mere information

Finn R. Larsen, formand for Akademikerne, frl@ac.dk, 2966 6977

Error loading MacroEngine script (file: Aside.cshtml)
[X]