Politik

Akademikerkampagnen: Erhvervslivet har brug for alle typer akademikere

Akademikerkampagnen har succes med at grave nye jobs frem til ledige akademikere i alle typer af brancher. I resten af 2016 fortsætter Akademikerkampagnen sit arbejde over hele landet.

Akademikerkampagnen har netop taget hul på en ny sæson med at bygge bro mellem ledige akademikere og små og mellemstore virksomheder i den private sektor. Også i denne omgang kommer der fokus på nye brancher og virksomheder, hvor der er få akademikere ansat. Her er der mange opgaver for akademikere at tage fat på.

Et af de steder, hvor Akademikerkampagnen sætter ind, er i håndværks- og byggebranchen. Virksomhedsejerne inden for byggeri og håndværk har ofte startet deres virksomhed, fordi de er rigtig gode håndværkere og stolte af deres fag. Men det kan være tidskrævende at have sin egen virksomhed, og når driften skal passes, ender fokus på udvikling og vækst ofte med at være tanker i en skrivebordsskuffe. Derfor er der behov for en akademiker, der kommer med ny viden til at løfte virksomheden fremad. En akademiker kan netop byde ind med kompetencer til ledersparring om forretningsudvikling, viden om, hvor kunderne kommer fra og bud på, hvad der skal til for at nye kunder kan komme til.

Et andet sted, hvor ledige akademikere kan levere værdi til virksomheder, er inden for produktion, salg og detail. Den øgede handel på internettet og kundernes forventninger om at kunne handle alle døgnets 24 timer kræver en omstilling for mange virksomheder. Kunderne skal nås på en anden måde og med en ganske anden type kommunikation end klassisk markedsføring. Også produktionsvirksomheder møder globaliseringens konsekvenser. Både virksomhed og produkt skal brandes på en helt ny måde. Derfor skal virksomhederne have tilført nye kompetencer, der kan nytænke kommunikationsstrategi og skabe markedsføring, der holder.

IT- og teknologibranchen er endnu et eksempel på et erhvervsområde, hvor en ledig akademiker kan gøre en forskel. Branchen er kendetegnet ved at beskæftige specialister, der er dygtige til at udvikle it-løsninger, men som sjældent har blik for struktureringen af den daglige drift og de administrative processer. Vækst kræver struktur og planlægning for at være en positiv udfordring for ledelse og medarbejdere. Men ofte kan det knibe med at have styr på den organisering, der danner platform for en sund vækst. Med andre ord, er der ofte behov for at tilføre nye akademiske kompetencer, der kan tage sig af denne opgave.

Akademikerkampagnen har samlet alle sine gode erfaringer med at matche ledige akademikere og små og mellemstore virksomheder i publikationen: ”Akademikere skaber vækst i private virksomheder – 68 fortællinger om et Danmark i udvikling”

Akademikerkampagnen har de seneste år med succes lirket arbejdsmarkedet op for ledige akademikere. Det er en god nyhed for alle. For når akademikere og små og mellemstore virksomheder finder sammen, giver det plus på bundlinjen, og der skabes flere nye jobs – også til faglærte og ufaglærte.

Der er flere grunde til Akademikerkampagnens indsats giver resultater. En vigtig forudsætning er muligheden for målrettet at matche ledige akademikeres kompetencer med virksomhedernes konkrete opgave- og udviklingsbehov. Denne indsats har ikke bare banet vej for helt nye jobs, men også for en øget efterspørgsel i virksomhederne på alle typer ledige akademikere både med humanistisk, samfundsvidenskabelig og teknisk/naturvidenskabelig baggrund. Kampagnens metode viser, at når man matcher ud fra opgavebehov har mange små og mellemstore virksomheder brug for en akademiker.

Akademikerkampagnens arbejde fortsætter med fuld styrke året ud, hvorefter indsatsen stopper, fordi beskæftigelsesministeriets årlige finansiering på 5 mio. kr. udløber.

Se Akademikerkampagnens nye rekrutteringsvideo for foråret 2016

Mere information

Jens Mølbach, Sekretariatschef Politisk/økonomisk afd. T: 2249 5857, E: jm@ac.dk

[X]